loading...
دانش اموزان دبیرستان نمونه دولتی دارالفنون
نیما بازدید : 7 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (0)

ترکیه و آخرالزمان

مقدمه

در هفته ها و ماه های گذشته شاهد مداخله و تحرکات ترکیه در قضیه و درگیری های سوریه بودیم که در نوع خود جای تامل و بررسی دارد . این مسئله تا بدان جا پیش رفته است که در جدید ترین این اقدامات مجلس نمایندگان ترکیه با تصویب قانون جدیدی دست ارتش این کشور را در فرامرزها ( سوریه) بازگذاشته است و علنا شاهد آن هستیم که ترکیه خواهان جنگ مستقیم با سوریه می باشد.

تا قبل از این چراغ سبز شاهد باز گذاشتن مرز جنوبی ترکیه جهت ورود مزدوران با ملیت ها مختلف و تفکرات سلفی و وهابی و همچنین ارسال مداوم صلاح و تدارکات جهت این نیروها و تدارک ارتش به اصطلاح آزاد سوریه و تحرکات رسانه ای و جنگ نرم و استفاده ابزاری از انواع حیله ها ی تبلیغاتی و تصویری و نوشتاری بوده ایم.

ترکیه با توجه به سیستم حکومت لائیک و سکولار خود که به نوعی از مردم مسلمان خود دور گردیده در فکر احیای امپراطوری منسوخ عثمانی بوده و داعیه رهبریت جهان اسلام را در سر می پروراند.

این در حالی است که ملت ترکیه با سابقه طولانی مذهبی و فرهنگی خود که چشم پوشی از آن غیر ممکن می باشد همواره مخالف این رویه بوده و طرفدار اتحاد جهان اسلام می باشد.

اما چرا ترکیه خود را در این بازی وارد کرده و دست خود را در دست غرب و صهیونیست ها ( بخوانید داعیان سفیانی ) گذاشته است و از هیچ کوشش و تلاشی در این راه فروگذار نمی کند و تا بدان جا در این گرفتاری خود را فرو کرده که باعث تیرگی روابط خود با همسایگانش از جمله ایران و عراق گردیده است .

با توجه به مطالب فوق این سئوال پیش می آید که اقدامات ترکیه با مسائل آخر زمان و شروع نبرد های آخر زمانی همخوانی دارد یا خیر ؟ و آیا ترکیه از این اتفاقات و تحریکات سود هم خواهد برد یا خیر؟

در بررسی روایات که در زیر به آنها اشاره خواهد شد این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

محقق و نویسنده ی برجسته ی عرب، جناب آقای مجتبی السادة در كتاب گرانسنگ خود با عنوان شش ماه پایانی (به عربی: الفجر المقدس المهدی (علیه السلام) و ارهاصات الیوم) و در هنگام ذكر وقایع ماه رجب چنین می‌گوید

 

روایات به این امر اشاره دارند كه ایرانیان پس از طولانی شدن جنگ با دشمنان خود، با سید هاشمی كه شعیب بن صالح را به عنوان فرمانده سپاه خویش برگزیده، بیعت می‌كنند. احادیث، میدان جنگ ایرانیان با دشمنان را در خارج آن سرزمین، یعنی عراق و شام و فلسطین بیان می‌كند كه حاكی از ثبات سیاسی آنها در داخل كشور است؛‌ البته به جز آشفتگی مختصری كه به واسطه ی جریان (قرقیسیا) در وضعیت ایران به وجود می‌آید؛‌ از آنجا كه این واقعه اساساً جنگ میان سفیانی، ترك‌ها، بعضی از غربیان و بخشی از سپاهیان و نیروهای عراقی است و با توجه به اینكه ایرانیان با میدان و معركه ی‌ جنگ فاصله ی چندانی ندارند، تصمیم می‌گیرند در آن شركت كنند، ولیكن به جهت بهبود وضعیت داخلی از قرقیسیا صرف نظر می‌كنند و به كشور خود باز گشته و برای مقابله با سفیانی كه در غائله ی قرقیسیا پیروز شده، مهیا می‌شوند. »

 

همان گونه كه ملاحظه فرمودید، محققان از بررسی مجموعه ی روایات آخرالزمانی، چنین دریافته‌اند كه در سال ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، درگیری‌های داخلی در ایران به وجود می‌آید. البته در مطلبی كه جناب آقای مجتبی الساده بیان كردند، مسئله ی تصمیم ایرانیان برای حضور در قرقیسیا، كمی بعید به نظر می‌رسد و احتمالاً این مسئله مربوط به تحلیل شخصی آقای الساده می‌باشد؛ چرا كه روایات، شیعیان را از حضور در قرقیسیا منع كرده و نبرد قرقیسیا را جنگ بین ظالمان خوانده‌اند. بنابراین بعید به نظر می‌رسد كه ایرانیان زمینه‌ساز ظهور و یاران مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به روایات توجهی نداشته باشند. امّا احتمالاً ایرانیان برای حمایت از شیعیان عراق، لبنان و مسلمانان فلسطین كه با سفیانی درگیر شده‌اند، قصد خروج ار مرزهای ایران و ورود به عراق را دارند كه احتمالاً در مراحل ابتدایی این امر، درگیری‌های داخلی پدید می‌آید و ایرانیان به امور داخلی و سامان دادن به آن مشغول می‌شوند كه این امر موجب پیروزی سفیانی در عراق و انجام جنایات توسط وی در عراق می‌گردد و این تعلل، موجب می‌گرد تا سفیانی از شمال تا جنوب عراق را اشغال نماید و در هنگام رسیدن به مرزهای جنوبی مشترك با ایران، ایرانیان كه به امور خود سامان داده‌اند، عزم مقابله با سفیانی نموده و در منطقه ی‌ خوزستان با وی درگیر شده و طعم اوّلین شكست را به سفیانی می‌چشانند.

به جز مطلب فوق كه مورد اختلاف بین محققین است، عمده ی‌ محققان بر سر این مطلب كه در سال ظهور، درگیری‌های داخلی در ایران به وقوع می‌پیوندد، اشتراك نظر دارند. این مرحله كه مرحله ی‌ ششم گام ایرانیان به سوی زمینه‌سازی ظهور است و در طی آن تعدادی از نیروهای مناطق داخل كشور، شناسایی و پالایش می‌گردند، هنوز به وقوع نپیوسته است، اما به نظر می‌رسد كه در سال‌های اخیر، شواهدی از نزدیك بودن این امر، در حال آشكار شدن است

 

 برخی از روایات مربوط به آخرالزمان، ذكر كرده‌اند كه بعد از تشكیل حكومت زمینه‌ساز ظهور در ایران، فتنه‌ها و درگیری‌های داخلی در ایران پدید خواهد آمد كه مهم‌ترین این فتنه‌ها در سال‌های نزدیك ظهور به وقوع خواهد پیوست؛‌ تا جایی كه برخی از محققان، تعلّل در ورود سپاه ایران به عراق را بعد از خروج سفیانی، ناشی از همین مسئله می‌دانند. این محققان می‌گویند كه مطابق برخی از روایات، به رغم این كه خراسانی، سفیانی و یمانی در یك روز خروج می‌كنند، اما سفیانی با وجود درگیری در چند نبرد پشت سر هم، زودتر از ایرانیان همسایه ی ‌عراق و دارای حكومت مقتدر، به عراق می‌رسد؛‌ مطابق تعدادی از روایات، احتمالاً علّت بروز این تأخیر، وقوع فتنه‌ها و درگیری‌های داخلی در ایران طی ایام مذكور است كه موجب می‌گردد تا ایرانیان ابتدا به امور داخلی و سر و سامان دادن به آن مشغول باشند و بعد از فرو نشاندن فتنه ی داخلی، عزم خود را برای مقابله با سفیانی در عراق جزم كنند.
 
بر اساس پیش بینی پیشگویی ایرانی ساکن هندوستان، از خرداد ١٣٩١ به بعد تحوّلاتی در ایران رخ می دهد که ایرانیها دیگر روی ..... را نخواهند دید.

 

طبق پیش بینی پیشگویی ایرانی، در سال ١٣٩٢ هـ.ش حوادث مهمّی در ایران روی خواهد داد.

در ایران مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر اثر محاصرۀ قدرتهای خارجی و سوء مدیرِیّت داخلی، افزایش می یابد و یک گروه انقلابی از قدرت بر کنار و دو گروه قدرتمند انقلابی با یکدیگر در گیر می شوند.

حکومت روحانیّون در ایران تا سال پیش از قیام امام مهدی(علیه السلام) ادامه می یابد و مخالفین سیاسی انقلاب ایران که بسیاری از آنان در خارج از کشور به سر می برند و رؤیای حکومت بر این کشور را در سر می پرورانند، هیچ گاه به آرزوی خود دست نمی یابند.

اسرائیل به طور مستقیم وارد جنگ با ایران نمی شود.

غربیها به دلیل صبور بودن، حماقت و تصرّف خدای متعالی در اراده شان، حمله به ایران را تا سال ظهور به تأخیر می اندازند.

یهودیان فتنه گر روسیه و یا گروهی شورشی از ترکها را به جنگ با ایران تشویق می کنند و این حادثه در سال ظهور رخ می دهد.

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ-مائده/54اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، هر كس از شما از دین خود برگردد، به زودى خدا گروهى [دیگر] را می آورد كه آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. [اینان‏] با مؤمنان، فروتن، [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى‏ترسند. این فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد مى‏دهد، و خدا گشایشگر داناست.در این باره از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند، که قوم جانشین برگزیده چه کسانی هستند و امام فرمودند:«به خدا سوگند خداوند بهتر از آنان را جایگزین کرد، یعنی عجم را.»درباره اینكه آیه فوق اشاره به چه اشخاصى مى كند و منظور از این یاوران اسلام كیانند كه خدا آنها را به این صفات ستوده است! در روایات اسلامى و سخنان مفسران بحث بسیار دیده مى شود. مهمترین روایات به ایرانیان اشاره میکند:به عبارت ساده تر، خداوند برای ایرانی ها نقشه ای کشیده تا در ظهور حضرت بقیة الله (علیه السلام) نقش ویژه ای را ایفا کنند.در اینجا برای اینکه بیشتر متوجه این گردونه و تقدیر بشوید چند گروه موثر ایرانی را برمی شمرم:1-نخستین گروه، موالیان هستند، که پس از ورود اسلام به ایران، با رهبر خود دیلم با قبیله ی بنی تمیم پیمان بستند و در کوفه در منطقه ای ساکن شدند و با تأسیس مسجدالحمراء پایه گذار حضور جدی ایرانیان در سرزمین تازه تأسیس اسلامی شدند.موالیان با بنی تمیم در آمیختند و تیره غالب آن را تشکیل دادند. در تاریخ آمده است که در سپاه مختار ثقفی، با مختار برای انتقام خون امام حسین (علیه السلام) همراه شدند و حتی مورخین می گویند در سپاه او، افراد با هم فارسی حرف می زدند!اما این موالیان در آخرالزمان نقش ویژه ای دارند. در آخرالزمان فرمانده ی سپاه سید خراسانی (که از ایران ظهور می کند و طرفدار حق است) فردی است به نام شعیب ابن صالح تمیمی! این شعیب از بنی تمیم است! شعیب تمیمی پس از پیوستن به امام زمان (علیه السلام) فرمانده ی کل قوای او می شود.2-دومین ارتباط ایرانیان با حضرت حجت (ع) درباره ی شهربانو، دختر یزدگرد سوم است که باعث شده ایرانیان رابطه ی خویشاوندی با ائمه ی دین بیابند.شهربانو داستانی بسیار مشابه با داستان نرجس خاتون، مادر امام زمان (علیه السلام) دارد و در اثر خوابی که می بیند خودش امام حسین (علیه السلام) را به همسری انتخاب می کند و باعث پیوند خونی میان ایرانیان و ائمه می شود. چرا که او مادر امام سجاد (علیه السلام) است!3-سومین گروه ایرانیان ابناء و احرار هستند. ماجرای این گروه برمی گردد به نامه ی پیامبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) که در اثر آن حاکم یمن که در آن زمان جزئی از ایران بود و ایرانیان در آن سکونت داشتند مسلمان می شود. نام او باذان بن ساسان بود و پس از اسلام آوردن او گروه ابنا و احرار در یمن ایجاد شد.از همین یمن، در آخر الزمان فرد مهمی به نام یمانی ظهور خواهد کرد که ظهور او از علائم قطعی ظهور است.«در ضمن پسر باذان بن ساسان، شهر بن باذان نخستین شهید ایرانی مسلمان است.» در روایت دیگرى مى خوانیم هنگامى كه از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) درباره این آیه سؤ ال كردند دست خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: این و یاران او و هموطنان او هستند. و به این ترتیب از اسلام آوردن ایرانیان و كوششها و تلاشهاى پرثمر آنان براى پیشرفت اسلام در زمینه هاى مختلف ، پیشگوئى كرد. سپس فرمود: لو كان الدین معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس : اگر دین (و در روایت دیگرى اگر علم ) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت . و در روایات دیگرى مى خوانیم این آیه درباره یاران مهدى (علیه السلام ) نازل شده است كه با تمام قدرت در برابر آنها كه از آئین حق و عدالت مرتد شده اند مى ایستند و جهان را پر از ایمان و عدل و داد مى كنند. این آیه درباره یاران مهدى (عجل الله تعالی فرجه) نازل شده است كه با تمام قدرت در برابر آنها كه از آئین حق مرتد شده اند مى ایستند و جهان را پر از ایمان و عدل مى كنند. متاسفانه تعصبهاى قومى در مورد این آیه به كار افتاده و افرادى را كه هیچگونه شایستگى ندارند و هیچیك از صفات فوق در آنها وجود نداشته به عنوان مصداق و شان نزول آیه شمرده اند، تا آنجا كه ابو موسى اشعرى كه با حماقت كم نظیر و تاریخى خود، اسلام را به سوى پرتگاه كشانید، و پرچمدار اسلام ، على (علیه السلام ) را در تنگناى سختى قرار داد از مصادیق این آیه شمرده اند! 
 
به نظر می رسد یهودیان در حال زمینه سازی اتّحاد روسیه و امریکا برای حمله به ایران اند؛ همان حادثه ای که در روایات اسلامی از آن به «شوراندن ترک و روم دیگران را علیه مسلمانان» تعبیر شده است. ماجرا از این قرار است که در سال پیش از قیام امام مهدی(علیه السلام)، امریکا و روسیه، برای کسب منافع مشترک و حفاظت از اسرائیل، با یکدیگر متّحد شده و از منطقۀ ارمنستان و آذربایجان، نیروهایی را بسیج می کنند و با ایران درگیر نبردی سخت و ویرانگر می شوند. جالب توجّه آن است که این نیروهای ترک تبار سرانجام به داخل عراق می روند و در آنجا با نیروهای غربی می جنگند و همگی نابود می شوند. کسینجر، سیاستمدار کهنه کار یهودی، اخیراً سخنانی گفته است که به تعبیر اهل سیاست، بند را به آب داده است و اشاره به حوادثی کرده است که در متون زردشتیان و روایات اسلامی پیشگویی شده اند و در آینده ای نه چندان دور شاهد وقوع آنها خواهیم بود. اینک به گزارش زیر، به نقل از سایت «تابناک»، توجّه کنید:کسینجر: آمریکا با روسیه علیه ایران متحد شود! 
 
در بیان قحطی‌ها و کشتارهای آخرالزّمان در حلب، به نقل از امیرالمؤمنین علیه‌السلام چنین آمده است: «شهر زوراء (بغداد) در اثر شورشها و فتنه‌ها ویران می‌شود، شهر واسط در اثر طغیان آب خراب می‌گردد. مردم آذربایجان به وسیله طاعون هلاک می‌شوند، مردم موصل از گرسنگی و گرانی می‌میرند، شهر حلب در زیر صاعقه از بین می‌رود و...

 

حلب شهری است از بلاد کهن شامات که امروزه در شمال سوریه واقع شده است. حلب به معنای «شیر» خوراکی است. گفته شده حضرت ابراهیم علیه‌السلام در آنجا شیر گوسفندان خود را می‌دوشید و به فقیران می‌داد.1 پیش از میلاد مسیح علیه‌السلام هیتی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، یونانی‌ها و هخامنشیان و سلوکیان در آنجا حکمرانی می‌کردند. این شهر توسط ابوعبیدة جراح، سردار سپاه خالد بن ولید توسط مسلمانان فتح شد.

یکی از شهرهایی که نام آنها در روایات آخرالزّمان دیده می‌شود، شهر حلب است. در بیشتر روایات این شهر به عنوان یکی از کُوَر خمس (مناطق پنج‌گانه) ذکر شده است که در آخرالزّمان تحت سیطرة سفیانی در می‌آید.

در بیان قحطی‌ها و کشتارهای آخرالزّمان در حلب، به نقل از امیرالمؤمنین علیه‌السلام چنین آمده است: «شهر زوراء (بغداد) در اثر شورش‌ها و فتنه‌ها ویران می‌شود، شهر واسط در اثر طغیان آب خراب می‌گردد. مردم آذربایجان به وسیلة طاعون هلاک می‌شوند، مردم موصل از گرسنگی و گرانی می‌میرند، شهر حلب در زیر صاعقه از بین می‌رود و...»2 همچنین از آن حضرت علیه‌السلام نقل شده است که: «... بدا به حال حلب از محاصرة آنان» این روایت در مورد سیطره یافتن سپاهیان سفیانی بر مناطق پنج‌گانه است.

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در مورد سپاه سفیانی و چگونگی حرکت او می‌فرماید: «سفیانی با 3600 اسب سوار حرکت کرده، وارد دمشق می‌شود، و ماه رمضان فرا نمی‌رسد جز اینکه 30 هزار نفر از قبیله کلب با او بیعت می‌کنند. آنگاه سپاه مجهّزی را به عراق می‌فرستد و 100 هزار نفر را در بغداد طعمه شمشیر می‌سازد. سپس دامنة جنگ به کوفه کشیده می‌شود و شهر کوفه توسط آنان تاراج می‌شود.»

کامل سلیمان در اثر ارزشمند خود «یوم الخلاص» می‌نویسد، حرکتهای ایذایی و یورش‌های ناجوانمردانه او به دمشق و حلب و حمص و رقّه، پس از درگیری‌های قیس و ابقع و اصهب و یمانی آغاز می‌شود.

بنابراین شورش سفیانی از دمشق و با تصرف آن، آغاز می‌شود؛ بدین‌گونه که اصهب و ابقع را که مدعیان حاکمیت بر مردم جهان هستند، شکست می‌دهد و بر منبر دمشق بالا می‌رود و از بنی‌کلب بیعت می‌گیرد تا او را در جنگ و تصرف کشورها یاری کنند. و سپس برای تاراج کشورها حرکت می‌کند.

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرمایند: «هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه دمشق، حمص، حلب، اردن و قنّسرین تسلط یافت نه ماه برای او بشمارید.» در دیگر احادیث نیز آمده است که مدت حکومت سفیانی به اندازه زمان حمل، یعنی نُه ماه است.3 پس از این مدت حضرت مهدی عجل‌الله‌فرجه ظهور می‌کنند و با سپاه سفیانی درگیر می‌شوند. سپاه سفیانی در مکانی بین مکه و مدینه، به نام «بیدا» در زمین فرو می‌روند و خود او توسط حضرت مهدی عجل‌الله‌فرجه در کنار دریاچه طبریه به هلاکت می‌رسد.

 

امیرمومنان فرمودند :« اما سرزمین سیستان ... در آخرالزمان آنچنان بر آنها شن فرو میریزد که آن سرزمین و آنچه در ان هست به زیر رمل فرو می رود » ( الفتوح جلد دوم صفحه 78 – معجم الاحادیث الامام المهدی (عج) جلد سوم صفحه 82 شیخ علی کورانی عاملی )
اوضاع در اخرالزمان ماه گرفتگی در ماه رجب در اخر الزمان
سالی که قیام ها، بحرانها و شورشها جهان اسلام را درهم می کوبد. سالی که اگر درک شود نشانه های ظهور مانند دانه های تسبیح یک به یک پیش می روند. از اینجا، ما چاره ای جز جستجو، رصد و انتظار نداریم. چنانکه ضمن پرهیز از تعیین وقت چشم به حوادث و وقایعی داریم که روایات درباره آنها خبر داده اند. کسی چه می داند شاید ما هم در جمع کسانی باشیم که آن سال موعود و وقایعش را درک می کنند

روایات حضرات معصومین علیهم السلام، چونان تابلوهای راهنمایی در جاده انتظار مسافران را راهنمایی می کنند. از خطرات و نقاط خطرخیز آگاهی می بخشند و آمادگی آنها را طلب می کنند.
هیچ یک از ما از زمان قطعی ظهور و قیام حضرت صاحب الزمان(عج) آگاهی ندارد چنانکه هیچ کس را رخصت و اجازه تعیین وقت نداده اند لیکن جمله روایات درباره حوادث آن سال ویژه هشدار می دهند.

سالی که قیام ها، بحرانها و شورشها جهان اسلام را درهم می کوبد. سالی که اگر درک شود نشانه های ظهور مانند دانه های تسبیح یک به یک پیش می روند. از اینجا، ما چاره ای جز جستجو، رصد و انتظار نداریم. چنانکه ضمن پرهیز از تعیین وقت چشم به حوادث و وقایعی داریم که روایات درباره آنها خبر داده اند. کسی چه می داند شاید ما هم در جمع کسانی باشیم که آن سال موعود و وقایعش را درک می کنند.

یکی از حوادثی که روایات وقوع آن را در آسمان خبر داده اند خسوف یا همان ماه گرفتگی است. آن هم ماه گرفتگی در شب بدر از ماه رجب. البته پیش از این هم در ماه رجب خسوف حادث شده است.

در روایتی از قول امام ششم(ع) آمده است که از ایشان پرسیدند:
یابن رسول الله! فدایتان شوم. نشانه ای از خروج و قیام حضرت مهدی(عج) به من مرحمت کنید. حضرت فرمودند:
ام سعید! وقتی ماه در شب بدر ماه رجب گرفته شود و خسوف رخ دهد، مردی پس از آن خروج کند و به دنبال آن حضرت مهدی(عج) قیام خواهند کرد.1

بنا به تکلیف و البته امید و انتظارمان این خبر را ذکر می کنیم.
ای کاش این خسوف و این ماه، همان ماه گرفتگی در ماه رجب آنهم در شب بدر [به افق عربستان] باشد.
آرزو بر منتظران مضطر و امیدوار عیب نیست.
ای کاش به آرزوی دلمان برسیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به چه چیز هایی در سایت بیشتر توجه شود ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 64
  • بازدید سال : 190
  • بازدید کلی : 1,744
  • کدهای اختصاصی
    به این سایت رأی بدهید
    Google Pagerank, SEO tools

    پیج رنک

    رنک الکسا

    ابزار وبمستر




    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت

    اوقات شرعی

    كد ساعت و تاريخ

    اسلایدشو

    دیکشنری

    کد آهنگ

    به این سایت رأی بدهیدبه این سایت رأی بدهیدبه این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید