loading...
دانش اموزان دبیرستان نمونه دولتی دارالفنون
نیما بازدید : 10 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (0)

عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان (پ‌ ک‌ ک)، که از 14 سال پیش در زندانی در جزیرۀ «امرالی» دوران محکومیّتش در زندان را می گذراند، در پیامی که امروز، 1 فروردین 1392 برابر 21 مارس 2013، به مناسبت جشن نوروز، از سوی وی در دیار بکر ترکیه پخش شد، خواستار پایان جنگ 30 ساله با دولت ترکیه شد و از هوادارانش خواست سلاحها را بر زمین بگذارند و از مرزهای ترکیه عقب نشینی کنند.

 

رجب طیّب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در واکنش به اعلان آتش بس از سوی عبدالله اوجالان، گفت: اگر عملیّات مسلّحانۀ «پ ک ک» قطع شود، ارتش ترکیه نیز عملیّات مسلّحانه انجام نخواهد داد.

چنین می نماید، این اعلان آتش بس از سوی رهبر حزب کارگران کردستان، در پی توافق پنهان کردها با دولت ترکیه شکل گرفته است، و با دگرگونیهای کشورهای همسایۀ ترکیه، مانند سوریه، و اوضاع کنونی خاورمیانه ارتباطی مستقیم دارد، و ترکیه در وضعیّتی قرار گرفته است که می خواهد با دادن برخی امتیازات کم ارزش به کردها، آنها را آرام کرده و راه را برای پیشبرد اهدافش در بارۀ سوریه، عراق و ایران، باز کند.

------------------------------------------------

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، روز جمعه ۲۲ مارس برابر 2 فروردین 1392، در پیِ اختلاف با هم‌پیمان خود، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله، از مقامش کناری‌گیری کرد و خواستار تشکیل دولت نجات ملّی شد.

--------------------------------------------

شورشیان در جمهوری آفریقای مرکزی، پس از درگیری با نظامیان دولتی، روز یکشنبه، 24 مارس برابر 4 فروردین 1392، کنترل شهر بانگی، پایتخت، را در دست گرفتند، و فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهور این کشور، در پیِ حملۀ شورشیان به کاخ ریاست جمهوری، گریخت و به کشور کامرون پناهنده شد.

---------------------------------------------

پس از نشست سه جانبه میان میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان، نبیه برّی رئیس مجلس لبنان و نمایندگان این مجلس، «تمام سلام» در 6 آوریل 2013 برابر 17 فروردین 1392به نخست وزیری لبنان برگزیده شد.

--------------------------------------------

مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق بریتانیا (۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰)، رهبر سابق حزب محافظه کار انگلیس (1975 تا 1990) و یکی از سرشناسترین چهره های تاریخ سیاسی انگلیس در دورۀ پس از جنگ جهانی دوم، در 8 آوریل 2013 برابر ۱۹ فروردین ۱۳۹۲، در ‌۸۷ سالگی درگذشت. وی از کسانی بود که در تثبیت نظام اقتصاد سرمایه‌داری به شکل نوین نقش مهمّی داشت. تاچر، در تاریخ انگلیس، نخستین زنی بود که به نخست وزیری این کشور و نیز به رهبری یک حزب سیاسی بزرگ برگزیده شد و تا کنون نیز تنها زنی بوده که این دو سمت را بر عهده داشته است. در محافل سیاسی انگلیس، از مارگارت تاچر، به سبب مواضع و قاطعیّتش، با نام «بانوی آهنین» یاد می‌شد و الگوی رفتار سیاسی وی به «تاچریسم» معروف است.

---------------------------------------

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در 14 آوریل ۲۰۱۳  برابر 25 فروردین ۱۳۹۲ و پیروزی نیکلاس مادورو، معاون هوگو چاوز، بر انریکه کاپریلس غربگرا، با فاصلۀ اندکی در شمارگان آرا و بروز اختلاف و در گیری بر سر نتیجۀ این انتخابات که کشته ها و زخمیهایی در پی داشت.

---------------------------------------

بروز دو انفجار پی در پی در نزدیکی خطّ پایان مسابقۀ دو ماراتن در شهر بوستون امریکا در 16 آوریل ۲۰۱۳ برابر 27 فروردین ۱۳۹۲ با 3 کشته و 180 زخمی.

----------------------------------------

نماینگان مجلس ایتالیا، در 20 آوریل ۲۰۱۳ برابر 31 فروردین ۱۳۹۲، جورجیو نپولی تانو را برای دومین بار به عنوان رئیس جهمور ایتالیا برگزیدند.

----------------------------------------

درگیری گروهی از مردم و شورشیان مسلّح با نیروهای ارتش عراق در شهر حویجه در جنوب کرک، در 23 آوریل 2013 برابر 3 اردیبهشت ۱۳۹۲، با بیش از 50 تن کشته و سدها نفر زخمی.

----------------------------------------

درگیری میان نیروهای پلیس با گروهی از مددکاران اجتماعی در منطقۀ خودمختار سین کیانگ در شمال غربی چین، در 23 آوریل 2013 برابر 3 اردیبهشت ۱۳۹۲، با 21 تن کشته و چندین نفر زخمی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به چه چیز هایی در سایت بیشتر توجه شود ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 61
  • بازدید سال : 187
  • بازدید کلی : 1,741
  • کدهای اختصاصی
    به این سایت رأی بدهید
    Google Pagerank, SEO tools

    پیج رنک

    رنک الکسا

    ابزار وبمستر




    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت

    اوقات شرعی

    كد ساعت و تاريخ

    اسلایدشو

    دیکشنری

    کد آهنگ

    به این سایت رأی بدهیدبه این سایت رأی بدهیدبه این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید